top of page
Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Πόσο ‘καθαρά’ είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τελικά;


Η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί ζήτημα και για την χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Κάθε καινοτομία έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, αλλά με την πάροδο του χρόνου και μέσα από συνεχείς αναζητήσεις και πειραματισμούς φτάνουν σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα.


Τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα, είναι το υψηλό κόστος αγοράς τους, η αυτονομία τους και η πολύωρη επαναφόρτισή τους . Στα συμβατικά αυτοκίνητα η πλήρωση, από empty (άδειο) σε full (γεμάτο), μπορεί να ολοκληρωθεί σε ελάχιστο χρόνο. Όμως τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολλά και αφορούν κυρίως την ποιότητα ζωής και την ενέργεια. Ένα από τα βασικότερα είναι το κόστος ‘καυσίμου’ και η εκπομπή καυσαερίων.


Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τείνουν να είναι λιγότερο επιβλαβή προς το περιβάλλον από τις υπόλοιπες κατηγορίες αυτοκινήτων, αλλά πόσο λιγότερο ;


Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι η ρύπανση κάθε αυτοκινήτου μετριέται με βάση την εκπομπή καυσαερίων άνθρακα ή αλλιώς διοξειδίου του άνθρακα (CO2).


Η ρύπανση αυτή δεν είναι ποτέ στάσιμη, αλλα αλλάζει με τα χρόνια για ίδια μοντέλα αυτοκινήτων άλλης χρονολογίας, βάση της τεχνολογίας που εξελίσσεται και των διαφορετικών μεθόδων και περιφεριακών που διατίθενται. Με βάση μια προσέγγιση έχουμε τα εξής:

  • Mε βενζίνη έχουμε ένα μέσο όρο εκπομπών που κυμαίνεται στα 245 C02. Τα συμβατικά αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται με βενζίνη είναι πιο ‘βρώμικα’ και τα καύσιμα πολύ πιο ακριβά από τα ηλεκτρονίκητα.

  • Με πετρέλαιο έχουμε ένα μέσο όρο εκπομπών που κυμαίνεται στα 210 C02. Αυτά τα αυτοκίνητα διαθέτουν συνήθως ειδικά φίλτρα για την κατακράτηση και μείωση των εκπομπών, επιτυγχάνοντας μικρότερη εκπομπή καυσαερίων απο τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.

  • Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αν σκεφτούμε τις εκπομπές καυσαερίων της εξάτμισης τους, σε σχέση με τα συμβατικά, φυσικά και θα τείνουν στο μηδέν. Ένα σημαντικό ζήτημα αυτού είναι από πού παράγεται αυτή η ενέργεια. Σύμφωνα με την παρακάτω εικόνα έχουμε τα εξής:



Η διάθεση και η παραγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν επιβλαβείς διαδικασίες προς το περιβάλλον.Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως αναφέραμε, έχουν 0 ρίπους μηχανής σε σχέση με τα συμβατικά.Η μεγάλη διαφορά, και το σημείο που πρέπει να τονιστεί, είναι οι πηγές τροφοδότησης του ηλεκτρικού οχήματος. Παρατηρούμε ότι ως προς τις ανανεώσιμες πηγές, όπως είναι αναμενόμενο, η συνολική εκπομπή κασαυερίων είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα χωρις να ξεπερνάνε τα 100 C02.


Αντίθετα οι μονάδες παραγωγής ενέργειας για ένα χιλιόμετρο, που χαρακτηρίζονται και ως μονάδες βάσης, οι οποίες είναι κυρίως λιγνιτικές, ξεπερνούν σε σύνολο την εκπομπή καυσαερίων απο κάθε συμβατικό αυτοκίνητογια ένα χιλιόμετρο.Υπάρχουν και άλλες μονάδες παραγωγής, όπως οι αεριοστρόβιλοι, με λειτουργία φυσικού αεριού ,οι οποίοι θα έχουν χαμηλότερη εκπομπή απο τους λιγνιτικούς και η συνολική ρύπανση θα είναι μικρότερη.

Ο ανωτέρω πίνακας αφορά έρευνα που έγινε το 2015, όπου η παραγωγή ενέργειας βασίζεται και σε ανανεώσιμες πηγές, αλλα και σε σταθμούς παραγωγής. Η συνολική εκπομπή είναι μικρότερη απο τα συμβατικά, αλλά σε μικρό μέγεθος, καθώς κυμαίνεται γύρω στα 20 με 60 CO2/km.


Στα επόμενα χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυριαρχούν, μιας και τα οφέλη θα είναι πολλά. Επομένως απαιτείται η ανάπτυξη και η στήριξη της παραγωγής ενέργειας μόνο σε ανανεώσιμες πηγές, καθώς η μόλυνση των αυτοκινήτων επιδρά με ποσοστό 61% ρύπανσης στον πλανήτη!

Kommentare


bottom of page