Η νέα τάση στην αυτοκίνηση είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προσανατολίζουν την έρευνα και την παράγωγή τους σε αυτό τον τομέα, με αποτέλεσμα η ηλεκτροκίνηση να έχει αναπτυχθεί και σταδιακά να τείνει να αντικαταστήσει σε σημαντικό βαθμό τα οχήματα με πετρελαιοκινητήρα ή βενζινοκινητήρα. Με βάση μια έρευνα του Reuters τα επόμενα 5 με 10 χρόνια θα επενδυθούν από τις 29 πιο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου συνολικά περίπου 300 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Το 45% αυτού του ποσού αναμένεται να επενδυθεί στην Κίνα λόγω της κρατικής στήριξης που παρέχουν εκεί στους κατασκευαστές ηλεκτρικών μοντέλων. Η πολιτική αυτή είναι μέρος της προσπάθειας που καταβάλουν οι αρχές της χώρας προκειμένου να περιορίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ήδη πολλές πόλεις – μεταξύ αυτών και η Αθήνα - σχεδιάζει τον περιορισμό και την μελλοντική απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκίνητων ντίζελ στο κέντρο τους μέχρι το 2025 και την παροχή προνομίων και κινήτρων στους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Παρ όλα αυτά, στην Ελλάδα είμαστε ακόμα αρκετά πίσω στον τομέα της ηλεκτροκίνησης τόσο όσον αφορά στον αριθμό των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και των αντίστοιχων σταθμών εφοδιασμού τους , όσο και στην ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τα οφέλη, την αυτονομία και τα μειονεκτήματα των ηλεκτροκινήτων οχημάτων.
Κάποιες βασικές πληροφορίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα:
Η κύρια διαφορά μεταξύ ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε σχέση με τα συνηθισμένα είναι ότι χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες αντί των μηχανών εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ). Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιούν την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών, ενώ δε χρησιμοποιούν καθόλου καύσιμο.
Για τους λόγους αυτούς, τα βασικά πλεονεκτήματά τους είναι:
i. Δεν παράγουν κανενός είδους ρύπους εξάτμισης και προκαλούν την ελάχιστη δυνατή ρύπανση σε μακροχρόνια βάση. Κατ επέκταση, συμβάλλουν στον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας της γης και στην μείωση της εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, αφού παράγεται λιγότερο CO2, αέριο που ενισχύει το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αυτό ισχύει βέβαια με την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
ii. Είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και μειώνουν την ηχορύπανση στις πόλεις δημιουργώντας μικρότερη επιβάρυνση στα φυσικά οικοσυστήματα.
iii. Επιτυγχάνουν σχεδόν σταθερή ροπή από την ακινησία έως το μέγιστο όριο στροφών λειτουργίας.
iv. Έχουν ευχέρεια να λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες, συχνά ακόμα και ως τις 14.000 στροφές / λεπτό.
v. Έχουν χαμηλότερο κόστος μετακίνησης, αφού η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι χαμηλότερη και με μικρότερες διακυμάνσεις από αυτή του πετρελαίου. Επιπλέον, τα ΗΑ σχεδιάζονται έτσι ώστε να αυτοφορτίζονται κατά τις επιβραδύνσεις του οχήματος (regenerative braking), βελτιώνοντας παραπάνω τον δείκτη κατανάλωσης, ενώ κατά τη στάση (π.χ. φανάρια) δεν καταναλώνουν καθόλου ενέργεια.
vi. Δε χρειάζονται σέρβις και συντήρηση τακτικά, καθώς:
- δεν απαιτούν τις τακτικές αλλαγές λαδιών.
- δεν έχουν σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και διάταξη εξάτμισης, ούτε σιγαστήρα (σιλανσιέ) προ της εξάτμισης, καταλύτη ή φίλτρο καπνού.
- δεν απαιτούν αντικατάσταση ή έστω συντήρηση σε μηχανικά μέρη, όπως σύστημα ανάφλεξης, πιστόνια, βαλβίδες ή εκκεντροφόρους, διότι στα HΑ δεν υπάρχουν, ενώ οι μηχανές εσωτερικής καύσης έχουν πάνω από 100 κινούμενα μέρη.
vii. Έχουν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και επομένως θεωρούνται πιο εύκολα για πολλούς στη χρήση.
viii. Δημιουργούν μικρότερη θερμική επιβάρυνση στον πλανήτη, καθώς δεν απαιτούν το σύστημα ψύξης των μηχανών εσωτερικής καύσης.
Το βασικό τους μειονέκτημα αφόρα στην αυτονομία -τη δυνατότητα δηλαδή να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις χωρίς την ανάγκη επαναφόρτισης του συσσωρευτή - , στον χρόνο επαναφόρτισης και στον χρόνο ζωής της μπαταρίας. Σε σύγκριση με παλαιότερα ωστόσο, έχουν πλέον αναπτυχτεί συστήματα που προσφέρουν αυτονομία πάνω από 200 km και επαναφόρτιση έως και στο 80% με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Αναλυτικά τα βασικότερα μειονεκτήματα είναι:
i. Υψηλότερη τιμή πώλησης
ii. Αυτονομία
iii. Μεγάλος χρόνος επαναφόρτισης, συνήθως 6 ώρες για πλήρη επαναφόρτιση. Ωστόσο, αρκετά σύγχρονα μοντέλα μπορούν να φορτιστούν κατά 80% σε χρόνο λιγότερο της 1 ώρας.
iv. Περιορισμένη διάρκεια ζωής μπαταριών, συνήθως 3 - 5 χρόνια ,σε κάποιες περιπέσεις ωστόσο μπορεί να φτάσει και τα 8 χρόνια.
v. Χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά. Οι μπαταρίες δεν ευνοούν τις συνεχείς επιταχύνσεις-επιβραδύνσεις και την οδήγηση υπό μεγάλη κλίση, επειδή, όταν προσπαθούν να αποδώσουν ή να αποθηκεύσουν απότομα μεγάλες ποσότητες ενέργειας, καταπονούνται και επιπλέον διαρκούν λιγότερη ώρα. Από την άλλη, αυτό επιβάλλει έναν πιο ομαλό και ασφαλή τρόπο οδήγησης.
Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ωστόσο δείχνουν αποφασισμένες πως η στροφή στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια βιώσιμη και επικερδή λύση. Ενδεικτικά αναφέρονται τα παρακάτω.
Το παράδειγμα της VW
Η VW σχεδιάζει να έχει στην αγορά γύρω στα 22 εκατομμύρια ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2028. Τα μισά από αυτά τα αυτοκίνητα - περίπου 11,6 εκατομμύρια μέχρι το 2028- θα παραχθούν στην Κίνα. Μέσα στους στόχους της εταιρίας είναι να μειώσει και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα 33 εργοστάσιά της στην Κίνα, κάτι που κατάφερε σε ποσοστό 13% μέσα στο 2018 γλιτώνοντας 390.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα.
Η συνεισφορά της Google
Για να διευκολύνει την όλη κατάσταση η Google αναβαθμίζει τους χάρτες της (Google Maps), καταρχάς στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία, ενώ θα ακολουθήσουν και οι άλλες χώρες, προκειμένου να δείχνουν τόσο τους σταθμούς φόρτισης για EV (Electric Vehicle) όσο και τη διαθεσιμότητά τους. Ταυτόχρονα τα Google Maps θα δείχνουν το είδος τους φις που απαιτείται για τη φόρτιση, την ταχύτητα φόρτισης και στην πορεία θα ακολουθήσουν αξιολογήσεις και φωτογραφίες από χρήστες.
Μερικά ακόμα παραδείγματα
Η Toyota, η Ford, ο όμιλος της Citroen Renault Peugeot προσφέρουν εξελιγμένα ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα και δίνουν μεγάλη βάρος σε αυτά. Η Toyota μάλιστα, στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας για οικολογικότερη μετακίνηση, ανακοίνωσε ότι σταματά την πώληση ντιζελοκίνητων οχημάτων στην Ευρώπη. Η απόφαση αφορά στα επιβατικά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και αναμένεται να υλοποιηθεί σταδιακά στα επόμενα έτη.
Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αποτελούν μια αποτελεσματική λύση ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Ακόμα βέβαια, η χρήση τους βρίσκεται σε πρωταρχικό στάδιο και επομένως η δημοφιλία τους είναι περιορισμένη. Σταδιακά ωστόσο, εξελίσσονται και γίνονται όλο και πιο ελκυστικά στην αγορά. Το σημαντικότερο στα στάδιο αυτό είναι η ενημέρωση σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις δυνατότητες που προσφέρουν, έτσι ώστε να κατανοήσει κανείς τη συμβολή και τη χρησιμότητα τους, η προώθηση τους μέσω ευνοϊκότερων ρυθμίσεων (τέλη κυκλοφορίας κτλ) καθώς και η οργάνωση της αγοράς με κατάλληλα σημεία εφοδιασμού, έτσι ώστε να μπορεί να στηρίξει την κυκλοφορία τους.
Comments