Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στις αερομεταφορές αποτελούν το 13% των συνολικών εκπομπών των μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρόλο που σε παγκόσμιο επίπεδο οι εκπομπές αυτές συμμετέχουν μόνο στο 2% του συνόλου , λόγω του υψομέτρου στο οποίο απελευθερώνονται έχουν σημαντικότερη επίδραση στην κλιματική αλλαγή σε σχέση με το ποσοστό που τους αναλογεί. Οφείλει να σημειωθεί πως με την ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου αυτού , θα υπάρξει αντίστοιχη αύξηση στις εκπομπές , οπότε είναι αναγκαία η λήψη μέτρων και εφαρμογή πρωτοποριακών μεθόδων για τον περιορισμό τους.
Η πρώτη μέθοδος που εφαρμόζεται για την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου καθώς και των εκπομπών , είναι ο προσδιορισμός της βέλτιστης διαδρομής , ταχύτητας και υψομέτρου για την πραγματοποίηση μίας πτήσης μεταξύ δύο προορισμών. Μέσω προηγμένων υπολογιστικών μοντέλων και μεθόδων , μπορούμε με καλή ακρίβεια να γνωρίζουμε την λειτουργία του κινητήρα , ανάλογα υπάρχουσες καιρικές συνθήκες. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι κινητήρες είναι αποδοτικότεροι όταν ο αέρας είναι κρύος , είναι δυνατή η χάραξη της βέλτιστης διαδρομής και καθορισμός του κατάλληλο υψομέτρου για να πετύχουμε την χαμηλότερη κατανάλωση , έχοντας ως δεδομένα τις μετεωρολογικές προβλέψεις. Εμπόδιο στην παραπάνω μέθοδο είναι οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας που υποχρεώνουν τα αεροσκάφη να ακολουθούν συγκεκριμένες πορείες πτήσης. Γίνονται όμως προσπάθειες αλλαγής των κανόνων αυτών προκειμένου να είναι δυνατή η χάραξη εναλλακτικών διαδρομών , τηρώντας πάντα τους κανονισμούς ασφαλείας.
Η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών και πρωτοπόρων μεθόδων κατασκευής , είναι δυνατή η κατασκευή σημαντικά αποδοτικότερων κινητήρων. Ένας τέτοιος κινητήρας είναι ο PW1000G της Pratt & Whitney . Σε σχέση με έναν συμβατικό κινητήρα , ο συμπιεστής χαμηλής πίεσης και ο φαν είναι συνδεδεμένοι με τον ίδιο άξονα και περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Το βασικό όμως χαρακτηριστικό του κινητήρα αυτού , είναι η χρήση ενός πλανητικού κιβωτίου ταχυτήτων μεταξύ του fan και του συμπιεστή χαμηλής πίεσης , που τους επιτρέπει να έχουν διαφορετικές ταχύτητες περιστροφής. Επακόλουθο του χαρακτηριστικού αυτού είναι η μείωση την περιστροφής του fan καθώς και του παραγόμενου θορύβου. Παράλληλα δίνει την δυνατότητα κατασκευής μικρότερων επιμέρους εξαρτημάτων και μείωση του συνολικού βάρους. Ο συνδυασμός των παραπάνω έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των οξειδίων του αζώτου κατά 50%. Η τεχνολογία αυτή μέχρι πρόσφατα δεν ήταν εφαρμόσιμη λόγω των προβλημάτων αξιοπιστίας που παρουσίαζε το κιβώτιο ταχυτήτων. Ο κινητήρας αυτός είναι ο πρώτος του είδους του που χρησιμοποιείται σε εμπορικές πτήσεις και αποτελεί την βάση για την ανάπτυξη αποδοτικότερων και τεχνολογικά πιο προηγμένων μοντέλων.
Comments