Την περασμένη εβδομάδα η Διεθνής Αμνηστία επέκρινε τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων για την παραγωγή μπαταριών με αντιδεοντολογικό τρόπο και μεγάλη κατανάλωση ορυκτών καυσίμων. Η οργάνωση υποστήριξε ότι χρόνια μη ελεγχόμενων βιομηχανικών πρακτικών για την εξόρυξη μεταλλικών στοιχείων που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν οδηγήσει σε επιζήμιες επιπτώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον.
"Η εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων για την κλιματική κρίση αποτελεί απόλυτη επιταγή και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε αυτό", ανέφερε σε δήλωσή του ο Kumi Naidoo, Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Αμνηστίας, προσθέτοντας πάντως ότι "Χωρίς ριζικές αλλαγές, οι μπαταρίες που τροφοδοτούν πράσινα οχήματα θα εξακολουθήσουν να χαρακτηρίζονται από παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων".
Παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων
Η Διεθνής Αμνηστία δήλωσε ότι έχει τεκμηριώσει σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που συνδέονται με την εξόρυξη κοβαλτίου στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, συμπεριλαμβανομένης της παιδικής εργασίας και της έκθεσης σε σοβαρούς κινδύνους για την υγεία. Ανέφερε επίσης ότι οι κοινότητες των ιθαγενών πλησίον των ορυχείων λιθίου στην Αργεντινή στερούνται της κατάλληλης ενημέρωσης και ορθής συμβουλευτικής σχετικά με τα έργα εξόρυξης στις εκτάσεις του, ειδικά σε ότι αφορά την επίπτωση των έργων στις πηγές νερού.
Περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Η αυξανόμενη ζήτηση για ορυκτά που χρειάζονται για την παραγωγή των μπαταριών έχει οδηγήσει σε αύξηση του ενδιαφέροντος για την εξόρυξη βαθέων υδάτων. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN), η Διεθνής Αρχή Θαλάσσιου Βυθού χορήγησε 29 συμβάσεις για τη διερεύνηση κοιτασμάτων ορυκτών στη θάλασσα μέχρι το Μάιο του 2018. Η IUCN εκτιμά ότι η εμπορική εξόρυξη θα μπορούσε να ξεκινήσει το 2020 στα εθνικά ύδατα της Παπούα Νέας Γουινέας και έως το 2025 στα διεθνή ύδατα.
Μια μελέτη από επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Exeter κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εξόρυξη βαθέων υδάτων θα μπορούσε να οδηγήσει στην απελευθέρωση τοξικών στοιχείων και στην ταχεία απώλεια θαλάσσιων ειδών. Επιπλέον, η παραγωγή των μπαταριών συγκεντρώνεται σήμερα στις ασιατικές χώρες, όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία, όπου η "παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει εξαρτώμενη από τον άνθρακα και άλλες ρυπογόνες πηγές ενέργειας", σημείωσε η Αμνηστία.
Ωστόσο, η ΜΚΟ ευχαριστεί ορισμένες εταιρείες όπως η Apple, η BMW, η Daimler και η Renault για τη δημοσίευση στοιχείων σχετικά με τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους και καλεί τις άλλες εταιρίες να πράξουν το ίδιο. Η απαίτηση προς τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων αυτή τη στιγμή τίθεται στο να βρει μια ηθική και καθαρή μπαταρία εντός πέντε ετών, έτσι ώστε τα εν λόγω οχήματα να καταστούν περιβαλλοντικά βιώσιμα από όλες τις απόψεις.
Comments